RC klub Kramolín
Dnešní datum: 22. 10. 2020  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Kramolín - 22.9.2012 - 11
RC rally
zobrazení: 603
známka: 0

Reklama

Reklama

* Pluto má lyže …..

Vydáno dne 21. 12. 2009 (5159 přečtení)

… a několik dalších úprav.

Pluto se po své změně na „přemotorovanou potvoru“ (myšleno v dobrém…) stalo dobrou základnou pro mé další experimenty – kromě jednoho, který asi už ani realizovat nebudu (tj. vlekání transparentu – příliš mnoho „náročností“…) – všechny už jsou hotové, alespoň do doby, kdy mě zase nějaká „ptákovina“ napadne.

S popisem tedy začnu „od nadpisu“ – a to lyžemi. S lyžemi na modelu jsem létal už s Jerrym a bylo to paráda (jen kdyby šly použít v létě, kdy je větší teplo na ruce :-)), takže lyže pro Pluto byly v plánu od začátku jeho přeměny. Šlo jen o to, udělat je (z Jerryho použít nešly…). Tak dlouho jsem je vyráběl (já vím, nic na tom není…), až mi je nadělila „narozeninová víla“, přesněji táta. Jedná se o laminátové lyže od PJS model, lyže SKI900 (pro modely do 900g) – paradoxem je, že po instalaci nového křídla s křidélky stoupla váha modelu z 840g na 1000g, snad to i tak půjde … Na mě zbývala už jen jejich instalace na model (táta je i slepil – děkuji … a dodal mi i „nohy“ pro ně …). Mechanické upevnění je jednoduché – výměna za kolečkový podvozek – lyže jsou na nohách upevněné samojistnou matkou přes plastové distanční podložky. Horší to bylo s pružením lyží – původní představa esteticky čistého řešení pomocí ukrytého pružení pomocí kontaktu z relé vzala za své po zkouškách „nasucho“. Zkrátka, bylo by to asi hezké, ale v praxi poruchové. Vrátil jsem se tedy ke klasickému provedení (ostatně doporučované i v návodu k lyžím) – pružící gumička vpředu a distanční lanko vzadu. Esteticky nic moc, ale praxí ověřené … Chvilku vymýšlení také zabralo upevnění gumičky a lanka – nechtěl jsem je upevňovat k trupu, ale sundávat celou konstrukci najednou, z důvodu rychlosti a jednoduchosti montáže a demontáže (v zimě je každá minuta znát …). Vyřešil to šikovný pružinový plíšek, napevno přilepený k horní části podvozkové nohy (hlavní i příďové) – součástka z nějakého relé či nadproudé ochrany, jo, elektrika není jen „to neviditelné“ :-). Na kraji tohoto plíšku je v závitu zašroubován šroubek (s širokou hlavou), pod který se utahuje gumička – nastavení síly pružení. Do většího otvoru v plíšku se zacvakává malinká karabinka s tenoučkým lankem (to by člověk nevěřil, co šikovného se dá sehnat v rybářských potřebách!), které se na lyži upevňuje do malé šroubové svorky (ze svorkovnice do PCB) pro nastavení délky propružení lyže. Docela jsem s tím spokojen, uvidíme, co přinesou praktické zkušenosti – teď už jen trochu sněhu a příhodné podmínky pro létání – snad o zimních prázdninách v Kramolíně ….
lyže pro Pluto Pluto s lyžemi






Druhou, ale významem první, úpravou je výměna křídla – původní křídlo bylo zaměněno stejným typem, ale osazeným křidélky. O „křidélkách“ jsem začal uvažovat ihned po úspěšném záletu „nového Pluta“, ale nechtělo se mi původní křídlo „překopávat“ – přece jen, co kdyby se úprava nepovedla (křídla mají dost velké „véčko“) a také – po dobu úprav křídla by se s Plutem nedalo létat! Pak jsem si vzpomněl na kolegu modeláře z práce (pro znalé – Honza Rataj …) – ten měl Pluto také (i když s drobnými úpravami) a jak jsem si vzpomínal, po dlouhé a úspěšné službě mu z modelu zbyla jen křídla (jeho Pluto už je také v křemíkovém, pardon, modelářském nebi …). Tyto křídla mi byla věnována (Honzo, díky …) a můj šikovný mechanik (táto, děkuji …) je vybavil křidélky. Na mě pak už zbývala jen instalace dvou mikroserv (pro každé křidélko jedno) a potažení křídel Oracoverem. Po dokončení a naprogramování vysílače proběhl v Plzni úspěšný zálet (bylo potřeba jen trochu trimu vlevo …), dokonce se zdá, že i moje ruce si časem na ovládání modelu křidélky zvyknou – Pluto je hodný a trpělivý model …. :-). Takže „křidélkové křídlo“ se tímto stává křídlem hlavním a „bezkřidélkové“ záložním. Jo, ještě doplním, že jsem také musel palubní elektroniku doplnit externím BECem (spínaný 3A od f.BEL), samozřejmě s drobnou úpravou vodičů napájení – jak už je u mě zvykem, tak se jednoduše vloží redukce, která oddělí BEC regulátoru od ostatní elektroniky a tu připojí na BEC externí – změna napájení je otázkou několika sekund :-). Rušení ze spínaného BECu se zatím nekonalo (v Plutu …), tak snad to tak bude i nadále ….
AIL křídlo shora AIL křídlo zdola






Další „ptákovinou“, kterou jsem si vymyslel (inspirací mi byl článek v RC Revue …), je „zařízení pro odhoz nákladu nebo parašutisty“ – ó, jak vzletný název pro dva bílé „bazmeky“ na bocích trupu (v dolní části) a jedno mikroservo v trupu, ze kterého trčí ven z trupu kousek drátu 2mm ….. :-) ! Systém je velmi jednoduchý (původní princip je ze zmíněného článku) – na jedné straně je upevněná gumička (u mě přes očko a plast.šroub), která je přetažená přes zmíněného parašutistu (kterého ještě nemám :-( ) a na druhé straně (u mě opět přes očko) je přidržována táhlem od serva – na povel se pohybem táhla gumička uvolní a odpružením uvolní paragána – ten by měl odpadnout a snést se k zemi (v ideálním případě na padáku, že …). Prosté, jednoduché, blbuvzdorné (asi, snad ….), ale ještě nevyzkoušené :-( . Až budou příhodné podmínky a co odhazovat, tak prověříme v praxi ….. V hlavě ještě zraje druhá „ptákovina“ – truhlička v podvěsu, ze které se po otevření (na stejném principu) sypou např. bonbóny či lízátka (a jak jinak, za tyto nápady opět může Jiřík – v tomto případě inspirací pro propagační akce ….) – jen je potřeba toto ještě dořešit, včetně bezpečnosti diváků …. Ale červíček hlodá :-) ….. Přídavné servo mělo mít ještě jednu funkci (je na to připravené) – v případě vlekání transparentu – pohybem na druhou stranu v případě nouze apod. (a nebo před přistáním …) uvolnit transparent od modelu. Ale toto je zatím nevyužité, vlekání transparentu je zatím uloženo „ad acta“, i když, pravda, no moc hluboko :-).
mechanismus "para" servo pro "para"






No, a poslední úprava? Myslím, že nemusím nic popisovat, fotky (zatím po dokončení jen doma) jsou dost výmluvné …. Jen doplním, že před polepením to vypadalo o dost lépe, ale podkladové barvy modelu to dost degradovaly – asi by to chtělo jinou technologii tisku nebo výroba v reklamce …. Uvidíme, zatím to zůstane takhle, snad to není až tak ošklivé ….. Jen bych ještě dodal, že pro tohle mě byl opravdu inspirací Jiřík se svou myšlenkou propagačních akcí – řekl jsem si, když propagace, tak pořádně! Snad do doby nějaké akce bude Pluto ještě letuschopné …. :-)

Pluto zleva - kolečka Pluto zprava - kolečka Pluto shora - kolečka Pluro zdola - kolečka







Pluto zdola - lyže
Pluto shora - lyže









Celý článek | Počet komentářů: 2 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
17.09.2020: aktualizace v článku "Létejte, co se dá …"
do download přidány další informace z RCR 09/20 a odkaz na "droní" stránky s informacemi, včetně odkazu na stránky UCL, kde by se měly objevit informace o registracích a testech Létejte, co se dá ...


Počítadlo


Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek