RC klub Kramolín
Dnešní datum: 29. 10. 2020  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Částkova-22.6.2008 - 62
rallycross
zobrazení: 1479
známka: 0

Reklama

Reklama

* Nabíjecí „kufřík“ .....

Vydáno dne 10. 06. 2009 (4932 přečtení)

... aneb proč se všechno to příslušenství tak zvětšuje ?

Tak jsem po letech věrné služby vyměnil nabíječ a to si vyžádalo také nové provedení „nabíjecího kufříku“. Jeden z parametrů, který jsem při výběru nového nabíječe sledoval, byly rozměry nabíječů. Ne, že by tento parametr byl při výběru rozhodující, ale chtěl jsem vše „nacpat“ do současného malého nabíjecího kufříku. Ale jak to v životě chodí, představy jsou jedna věc a skutečnost věc druhá. Je sice hezké, že podle rozměrů nabíječe a zdroje se vám teoreticky (a nebo následně i prakticky) obojí do plánovaného prostoru nějak vejde, ale „drobné“ příslušenství, potřebné k „polnímu“ nabíjení a především všechny možné a nemožné kabely (od nabíječe, od zdroje, od balancéru, od čidel a nevím o čeho všeho ještě...) zaberou v prostoru snad ještě více místa než vlastní „stroje“! A najednou zjistíte, že buď musíte udělat kompromisy v technice (např. menší a tedy slabší napájecí zdroj) a v příslušenství (a buďte si jisti, že velmi brzy vám něco bude „v terénu“ chybět !) a nebo zkrátka musíte použít větší „kufr“ (a už to nebude ten příjemný malý kufříček....). Prostě, stroje jsem do minikufříku dostal, ale kabely a příslušenství ani náhodou – a vzhledem k mé filosofii rozdělení modelářského příslušenství jsem nechtěl dělat žádné kompromisy. Tudíž přišel na řadu větší „modrý“ kufřík z počátků výbavy pro RC auta, zatím odpočívající bez užitku (..a dočkal se!).
Základními požadavky na tuto „elektrárnu“ byla filosofie „při nabíjení nic nikam nevyndávat (na stůl apod.) a nic nezapojovat a nepřepojovat (s výjimkou zapojení s balancérem a změny napájení zdroj/akumulátor) a také „vše po ruce“ a přehledné. Celý nabíjecí „komplex“ (síťový zdroj, nabíječ, balancér, vybíječ apod.) je umístěn na jakémsi roštu, který je v transportní poloze vsunut do spodní části kufru a při nabíjení je celý umístěn na spodní části kufru (ale vše může pracovat i uvnitř kufru, jen se musí kontrolovat chlazení zařízení). Rošt je vzadu položen na hraně al.obložení kufru (kde je „fixován“ svým tvarem a zároveň brání zavření víka kufru) a vpředu leží na dvou plastových nožkách, které se pro transportní polohu schovávají (otočné) pod rošt. Pro snadnou manipulaci (nahoru/dolu apod.) jsou v ose roštu dvě „madélka“ – při troše cviku lze operaci „nahoru/dolu“ zvládnout bez pomocníka za pár vteřin, aniž se musí něco přendávat a přepojovat (např. síťová šňůra zdroje apod). Všechny přístroje jsou k základovému roštu připevněny (aby nikde nic nepadalo a nepohybovalo se...) – nabíječ plastovými šrouby (využití 3ks závitů na spodní části nabíječe), zdroj el.stahovacími pásky (šlo by to také udělat šrouby do dna zdroje, ale takhle to vyhovuje...), balancér suchým zipem k nástavbě (pod ní jsou schované některé kabely) a vysílačový nabíječ s vybíječem také suchými zipy navzájem a k roštu. Mé oblíbené suché zipy jsou použity v celém kufru – jednak pro uchycení příslušenství a jednak také pro vytvoření možností různého umístění doplňků a příslušenství na různých potřebných místech.
nab_kufr1nabíječepříslušenství
Základní napájecí kabely jsou pro ochranu před prodřením při manipulaci s roštem protaženy izolací a připevněny k roštu (el.stah. pásky), smotané dlouhé konce jsou uloženy pod nástavbou (nap.kabel nabíječe) a nebo ve víku kufru (kabel zdroje) – obojí lze v případě potřeby snadno vyjmout. Celý nabíječ (je kovový) je důsledně izolován od základního roštu a al.profilů kufru (plastové šrouby, blízké části madel izolované, chladič daleko od kovových částí apod.), aby bylo možno bez nebezpečí nechtěného zkratu nabíjet i z akubaterie auta. Spínaný síťový napájecí zdroj je umístěn v izolovaném pouzdře (proto nepoužité upevňovací šrouby k roštu), použita je 3žilová napájecí šňůra. Ostatní příslušenství je buď plastové (balancér apod.) nebo izolované (banánky apod.).
nabijeni_lipoBID čip
Příslušenství a všemožné potřebné kabely jsou umístěny na vnitřní straně víka kufru, jediné, co se tam nevešlo, byl napájecí kabel pro vysílačový nabíječ (je umístěn na roštu mezi tímto nabíječem a zdrojem) a poznámkový bloček (...to oranžové na fotce ...), který našel místo na pomocném platíčku pro nabíjení LiPo aku (platíčko doplněno po zjištění, že LiPo mají krátké kabely k servisním konektorům !), bloček se za provozu může přestěhovat na vnější bok kufru (na co jiného než na suchý zip, že...). Ve víku našel své místo i jednoduchý multimetr (se svými měřícími šňůrami) – elektrikář bez měřáku, to je jako...... např. kuchař bez vařečky :-) . Ve víku jsou také umístěny (na sucháčích, jak jinak...) krabičky na drobné příslušenství – nejmenší na rezervní BID čipy („aktivní“ jsou přilepeny na příslušných akumulátorech), větší na konektorové redukce (gold 2 a 4mm) a největší na redukce servisních konektorů LiPo akumulátorů, jejich kabely a jiné drobnosti. Nic dalšího se zkrátka do kufru nevejde, vše má svoje přesné místo – např. i s ohledem na vyčnívající části při zavření víka kufru (např. ventilátor zdroje a vybíječ),doufám, že nic jiného do kufru už nebudu potřebovat dostat..... Jo, ještě se pod rošt (na dno kufru) vešly i návody pro nabíječ a balancér, doufám, že je moc často nebudu potřebovat – po pochopení logiky nabíječe a balancéru je orientace v jejich ovládání poměrně snadná (zatím :-) ).
Při první pohledu se zdá nabíjecí kufr „šílenou elektrárnou“, zvlášť v porovnání s vlastními rozměry nabíječe, ale praktičnost a funkčnost mají přednost (jak mě praxe naučila...) a také v neposlední řadě rychlost použití celé soustavy (než strávit čas a nervy instalací) – zatím sice proběhly praktické zkoušky jen doma, ale stejnou filosofii používám i jinde a zatím se mi osvědčila – jen kdyby to nemělo takový vliv na rozměry a množství přepravních kufrů – nějak to narůstá a množí se to, asi budu potřebovat větší auto... :-)

Celý článek | Počet komentářů: 4 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
17.09.2020: aktualizace v článku "Létejte, co se dá …"
do download přidány další informace z RCR 09/20 a odkaz na "droní" stránky s informacemi, včetně odkazu na stránky UCL, kde by se měly objevit informace o registracích a testech Létejte, co se dá ...


Počítadlo


Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek