Chlazení regulátorů Ezrun / Turnigy …

Autor: NovakO <(at)>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 01. 06. 2011

… aneb když je málo vzduchu …

Motto: Všichni mají Ezruny, ale potíže mám jenom já …. :-(

Comba Ezrun (Turnigy) jsou dobré „stroje“, používá je, k plné spokojenosti, spousta modelářů a ukazuje se, že i za „málo peněz lze dostat spoustu muziky“, jinými slovy, za přiměřený peníz je to pro rekreační modeláře ideální volba. Prakticky tomu tak je i RCK, ale asi proto, abych měl o čem psát (jak se jednou trefně vyjádřil Martin), tak se potíže s těmito komponenty soustřeďují u nás v klubu … Je sice hezké, že mám témata na články, ale nemuselo by nás to stát ztracené závody a kopu peněz (Míra), drahocenné sekundy v RZtách (Eli a já), čas strávený opravami (já) a hlavu plnou těžkostí, proč to zase, k sakru, nefunguje !!! (zase já …)

O problémech s reglem / regly u Míry jsem psal celý článek, tady jen doplním, že „zakopaný pes“ byl asi ještě někde jinde a regulátory to asi jen „odnesly svým životem“ – „vypálená střeva“ druhého Mírova regulátoru jsou na fotkách, netřeba k tomu dalšího komentáře … Pro úplnost dodám, že tento regl byl u mne proměřen, nastaven a vyzkoušen, poté přivezen do K., namontován k Mírovi a závada se opakovala. Následně se jej již nepodařilo zprovoznit a až „pitva“ odhalila vypálené spínací tranzistory – otázka je, proč se to stalo? Nabízí se teorie, že na vině je „Mírův motor“ – jeho částečné poškození může různě poškozovat použité regulátory a tím je postupně ničit – podle stupně jejich odolnosti … Jasno budu mít až po důkladné kontrole Mírova motoru a porovnání naměřených hodnot s ostatními motory stejného typu – až budu mít tuto teorii potvrzenu či vyvrácenu, dám vědět (ha, ha, další námět na článek …).

Mírovo regulátor po pitvě …




Dalším problémem, který nás s „Ezruny“ potkal, bylo jejich přehřívání, přesněji řečeno, jejich špatné chlazení. Poznatky a teorie o tomto problému se utvářely postupně, dnes při „pohledu zpět“ je situace jasnější, ale v té době jsme příčiny nevěděli a problémy řešili postupně, jak se nám dařilo, či přesněji nedařilo … První potíže s chlazením se projevili v Třemošné u Eli – „úspěšným řešením“ byla zápůjčka „šedesátky“ od Martina Úbla. Toto řešení už tak úspěšné nebylo v Beňovech, kdy ani „šedesátka“ se v sobotním vedru nestačila chladit. „Moje pětatřicítka“ v Třemošné stačila, v Beňovech už také ne. V té chvíli bylo částečně vyhovujícím řešením přidání druhého ventilátoru na regulátory a následné odstranění dělící přepážky v modelu. U Eli auta to na vyřešení „chladících potíží“ stačilo, u mě nikoliv … Tedy přesněji, trochu to pomohlo, auto se už nevypínalo v půlce RZty, ale až na jejím konci … :-( Jen doplním – přepážka v autě byla proto, aby bránila „rozlézání se“ kabelů a vodičů po modelu a jejich zamotání se do kardanu. Dost dlouho (několik let) to vyhovovalo, ale „Beňovské vedro“ ukázalo, že tato přepážka také úspěšně bránila volnému proudění vzduchu pod „bordelkrytem“ … Jo, asi se budu muset na proudění chladícího vzduchu v našich modelech podívat důkladněji …

Dlouho jsem si „trápil mozek“, proč se chladící problémy objevují jen v mých modelech (moje a Elišky) a ostatní žádný takovýto problém nemají – i když jsem zjistil, že jsem se teplem v Beňovech netrápil jen já … Objevovalo se několik otázek – proč se regulátor špatně chladí, jak tuto příčinu odstranit či jak jej lépe chladit a posléze, co se vlastně v regulátoru přehřívá. Totiž – původní teorie, především po situaci v Třemošné, byla, že Eli auto má větší provozní odpory a tudíž má motor větší odběr – řešením bylo částečné snížení těchto odporů a výměna regulátoru za silnější („35“ za „60“). Ale jak se ukázalo, pravda to byla jen částečně, protože ve větším horku potkaly „teplotní potíže“ i mě … A pak mě napadla ještě jedna možná příčina vypínání reglu od teploty – přehřívá se interní BEC a poté vypíná veškerá „palubní elektronika“.

„polní chlazení“ v Beňovech




Pro tuto teorii hovoří několik indicií:

1) Teplotní problémy potkávají pouze moje modely – ostatní mají asi menší zatížení BEC obvodu – my máme na BEC přepojený ventilátor reglu, ventilátor „bordelkrytu, osvětlení modelu a silné servo.
2) BEC obvod regulátoru je na rozdíl od spínacích tranzistorů bez chladiče, v krabičce regulátoru, bez přístupu chladícího vzduchu, u nás ještě „utopený“ ve „vaně“ TTčka, připevněný suchým zipem (jehož lepidlo se u přehřátého reglu roztékalo …), původně ještě přepážka bránila jakémukoliv proudění vzduchu kolem krabičky reglu …
3) Problémy s výkonovým přetížení BECu už jsem řešil (u letadla dokonce několikrát …), zvětšení zatížení interních BECů bylo i tématem jednoho z článků v RC Revue …
4) A možná by se toho našlo ještě více, co podporuje tuto teorii, ostatně snad mi jí v dobrém potvrdí i chystané úpravy chlazení interního BEC obvodu, které chystám …

Možné řešení tohoto problému jsou prakticky dvě – jednak použití externího BECu (s větším výkonovým zatížením) a potom zlepšení chlazení obvodů interního BECu. Obě varianty mají své klady a zápory …

Externí BEC:

Klady:
- prakticky „bezzásahové“ řešení, u regulátoru se pouze odpojí +pól napájení
- nízká cena, rychlost úpravy – hlavně, když ho máte „v šuplíku“ :-)
Zápory:
- úprava konektorů regulátoru „aku vstupu“ pro připojení externího BECu (a s tím vše související …)
- externí BEC a jím napájené obvody jsou po připojení aku „pod napětím“ (a s tím vše související …)
- prostorové nároky na externí BEC („nekompaktnost“)
- další zařízení v modelu …

Úprava chlazení interního BECu:

Klady:
- využití již stávajících obvodů a jejich vlastností …
- větší „kompaktnost“ regulátoru
- zachování všech vlastností stávajícího reglu včetně jednotného vypínání „palubní elektroniky“
Zápory:
- vyšší pracnost, vyšší nároky na provedení úpravy
- vyšší cena při koupi přídavného chladiče a většího ventilátoru
- zásah do regulátoru (podle provedených úprav), ztráta záruky
- větší rozměry a váha upraveného regulátoru

Použití té či oné varianty je na každém individuálně, já jsem variantu s externím BECem zvolil jako záložní a v současnosti pracuji na úpravách chlazení interních BECů – pokud se úprava osvědčí, postup zde popíši … Současně s tím přijde do modelu i úprava průchodu chladícího vzduchu „bordelkrytem“ tak, aby se maximálně zvýšila účinnost chlazení …

Obvody a origo provedení interního BECu




A takhle to vypadalo v útrobách 60A reglu od Martina Úbla :-)




Tak, úpravy chlazení regulátoru a jeho BECu jsou hotové, stejně i tak základní úpravy proudění chladícího vzduchu „bordelkrytem“ – bude-li „dobré konstelace hvězd“, popíši …