RC klub Kramolín
Dnešní datum: 17. 12. 2017  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Tojice - 12.10.2008 - 58
RallyCross
zobrazení: 1147
známka: 0

Reklama

Reklama

* FlopII - EPP polétadlo

Vydáno dne 28. 09. 2009 (6280 přečtení)

Přírustek do hangáru a první houbolet, který jsem stavěl. Poté, co se Michal proletěl s Eliščino Easy Starem pod dohledem Ondry na kabelu učitel žák, jsem mu postavil vlastní polétadlo.

Tak se to trochu seběhlo a výsledkem je nové éro v našem hangáru. Elča půjčila Michalovi Easy Stara, Ondra povodil v srpnu Michala na kabelu a docela ho chválil. V zářijovém čísle RC revue vyšla recenza na Flopa a výsledkem byla objednávka na stránkách ŠAD pana Šplíchala. Začnu tím, co se mi trochu nelíbilo. Balíček přišel bez jakéhokoli prodejního dokladu. Určitě by dodávce slušel seznam dodaného zboží a zaplacená cena. Druhá věc, motor a regulátor přišel bez návodu. Tady to spravilo pár mailů s panem Šplíchalem, ale stejně jsem se nedočkal manuálu s odkazem na to, že ani výrobce tento nedodává. Pan Šplíchal nicméně zabrousil na internetu a zaslal mi anglický návod, který měl odpovídat dodanému regulátoru.
fl6
Po rozbalení krabice jsem zkontroloval dodané výřezy a na přiloženém CD jsem zkouknul návod, ten jsem také viděl naposledy, stavba proběhla bez něj - nějak jsem ho nevytiskl a když jsem se potřeboval kouknout, tak jsem byl líný startovat počítadlo a tak jsem to vyřešil po svém :-). Trup, ocasní plochy byly vyříznuty přesně, střední díl křídla a jedno ucho trochu nepřesně. Odtoková hrana byla silně protažena dolů. Zřejmě chybné vyvedení drátu ze šablony. Ale nic, s čím by si neporadil odlamovací nůž a skalpel.
Ke stavbě jsem použil běžné modelářské nářadí (skalpel, odlamovák, křížový a plochý šroubovák, trafopájku) k lepení Purex, střední vteřiňák a epoxid.
Začal jsem křídlem. Do středního dílu jsem Purexem vlepil výztuhu. Vzepětí uší je dáno skosením dílů, lepil jsem je Purexem a vzepětí pro jistotu zafixoval v šabloně, aby bylo na obou stranách stejné. Lepená místa jsem zpevnil páskou se skelným vláknem a páska přišla i na náběžnou hranu. Do středu odtokovky jsem vlepil zpevnění proti otlakům od poutací gumy.
fl4 fl5
Trup jsem začal kompletovat přilepením (Purex) ocasních ploch. Tady je třeba zkouknout vzájemnou pravoúhlost. Dopředu jsem epoxidem přilepil motorovou přepážku a Purexem vlepil kolíky pro poutací gumu. Drátem jsem propíchl otvor na vedení táhla k VOP. Z vrchu trupu jsem vyříz dvě drážky pro táhla k VOP a SOP a do nich táhla vtlačil. Obě táhla jsem zalil středním vteřiňákem. Hezky to zpevnilo dosud silně ohebný trup. Místo dodaných pák kormidel jsem použil jiné od MPjetu, které se mi zdály daleko vhodnější.
fl1 původní páky
fl2 nové páky
No a nastalo zadlabávání elektroniky. Tady si musí každý pomoct jak umí a co do Flopa zrovna dává. Na řadu přišel odlamovák, skalpel a trafopájka. Jenom malá rada, obě serva (2xHS55) jem před umístěním do trupu slepil páskou se skelným vláknem tak, že tvořila pevný celek a poté jsem je instaloval do trupu. Tím je zajištěna vzájemná poloha serv a nemohou se posunout. Servotestrem jsem doladil nastavení táhel a blimpem dotáhl na páce serva. I když se to nezdá, v trupu je relativně málo místa a vyplatí se dopředu přemýšlet co a jak do trupu přijde. Pak řezat :-)
fl3
Na motor a regulátor přišly 3,5 mm zlacené konektory, vyřízl jsem pod krytem předku místo na regulátor. Přišrouboval motor a spojil s regulátorem. Ten jsem v otvoru zajistil spolu s vodiči oblíbenou skelnou páskou. Unašeč jsem převrtal na průměr 3 mm, na to upozorňuje ŠAD i na stránkách. Na předek jsem přilepil, jak jinak než skelnou páskou, plastový kryt a nasadil unašeč s vrtulí. Před serva přišel přijímač a nastal poslední krok, umístění aku. Koupil jsem tříčlánek 1600mAh. Trochu obavu jsem měl z hmotnosti. Oproti doporučovaným 80 g měl ten můj 130 g. Ale při předpokládané hmotnosti 400 g a tahu motoru 690 g (motor doporučený výrobcem- 160W) jsem do toho šel. Aby vyšlo těžiště na své místo, musel jsem aku zaříznout z boku trupu. aku drží pouze svorností materiálu, pokud by se to neosvědčilo, vymyslím nějaké zajištění. Těžiště vyšlo kolem doporučených 55 mm od náběžky. Tolerance je +-5 mm, nemusíte nic měřit, výztuha křídla je 60 mm od náběžky.
fl8 fl7
Celá stavba trvala cca 5 hodin. Z EPP jsem stavěl popvé.
Zálet proběhl v sobotu za dost svěžího větru. Před záletem jsem provětral trojplocha a povedlo se mi proti větru couvat :-) Už pri spuštění motoru Flopa je cítit silně předimenzovaný pohon. První start tedy spíš adrenalin. Po nastoupání vypnutí motoru a...POHODA. Flop letí skoro sám, hezky klouže, hezky jde i proti větru. Při přetažení propadne čumák, Flop se srovná a letí dál. Po silném přemlouvání jsem ho dostal do vývrtky, pustil kniply a to samé, Flop se srovná a letí dál.
Po prvním přistání - pozor, Flop hezky klouže a má velkou výdrž, jsme sundali s Ondrou motor a potlačili ho. Malá vsuvka, možná, že by mohl být předek trupu trochu víc zkosen do potlačení. Ale při výkonu mého motoru je zkosení málo účinné, prostě je třeba na to pamatovat a stoupat někde v polovině výkonu nebo opravdu lehce nad ním a potlačovat (namixování motor výškovka přijde). Další 2 starty z hlediska Flopa bez problémů, Je to hodné letadlo, hezky lítá. Jediný problém byl, že při vyosování motoru jsem ho málo utáhl v loži a došlo k jeho vypadnutí. Následně se zamotaly vodiče a došlo k jejich potrhání. Naštěstí Ondra vše opravil, v neděli ráno jsem Flopa složil a čekal na nového majitele. Michal dorazil, kulil oči a v neděli odpoledne jsme vyrazili na letiště.
flmchal
Michal kromě výše popsaného pokusu s Easy Starem nikdy s letadlem neletěl, jen párkrát na FMS. Pověsil jsem mu vysílačku na krk (nemáme kabel učitel žák, takže pomoc v řízení je stylem čtyři ruce na páčkách), pár připomínek a ověření, zda si z FMSka něco pamatuje a Flop šel do vzduchu. První let jsem mu Flopa vytáhl do výšky, nahoře vypnul motor a ponechal Michalovi řízení. Bez problému ho vodil po obloze, zkusil trochu s problémy párkrát nastoupat, ale docela to šlo. Přistání bylo čtyřruké. Po přistání jsme probrali jak si rozpočíst přistání a kde by měl v jaké fázi být a co dělat. Druhý let zvládl Michal i start, kroužil po obloze, nastoupával, kroužil,.. Na můj dotaz, co s přistáním odpověděl, ať radím a že přistane sám. Klesání, zatáčka, výdrž, přitahování, vytrácení rychlost a Flop přistává 3 metry od nohy (to bych chtěl taky umět). Za celý druhý let jsem si na páčky ani nesáh. Třetí start, třetí přistání, tady trochu s problémy, poslední zatáčka v trochu menší výšce, ale zvlánuto čtyřručně :-) Takže zalétáno.
fl4r flland
A závěrem - Flop je pohodové letadlo s poměrně jednoduchou stavbou pro toho, kdo už postavil alespoň něco vlastníma rukama nebo si troufne řezat do trupu umístění elektroniky a trochu přemýšlet. Flop je pohodové letadlo s vynikajícími letovými vlastnostmi. Flop je pohodové letadlo, které s klidným svědomím doporučím začátečníkům.
Takže pane Šplíchale - děkuji za vydařené éro.

Ještě pár dat k Flopovi ze stránek výrobce.
Konstrukce - EPP
Rozpětí - 1300 mm
Délka - cca 900 mm
Hmotnost - 350 g (lipol 1000)

No a z neděle pár dalších fotek na Picaxe.
20090927 Mileč
Stačí kliknout.

Související články:
Fly Baby od Kyosha (06.10.2009)
F-16 Fighting Falcon - nový model (24.07.2009)
FOKKER DR.1 (18.03.2009)
Celý článek | Počet komentářů: 4 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
30.12.2017: JEN TAK
aby to tu nebylo prázdné - ani tak novinka jako přání.

30.12.2017 10.00 zavírání Kramolínského nebe

1.1.2018 otvírání sezony RCK
hodina dle stavu pilotů a domluvě

Rakety, letadla, lodě vynecháme. Doufám, že za hospodou nebudu sám, tedy za předpokladu, že se i já dostavím

MiraH


Počítadlo


Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek