Kramolínská prázdninová polétání a zálet L-39

Autor: MiraH <mirah(at)wo.cz>, Téma: Povídání, zážitky a akce kolem modelařiny, Vydáno dne: 01. 09. 2019

Ano, správně množné číslo. Letos o prázdninách se zadařilo a tak jsme letadla vytáhli a provětrali vícekráte. Ano, konečně po 2 letech od obdarování jde L-39 do vzduchu. Díky.

První rychlé polítání na záložním letišti Za hospodou proběhlo jen s pár letadly. Jak to bylo na rychlo, tak jsem neměl víc připraveno. Počasí přálo, letadla lítala kam jsme chtěli a tak se nedá napsat nic o haváriích, zlomených vrtulích,... Prostě pohodové odpoledne. Jediné co bylo na závadu, že jsem slíbil něco napsat a nenapsal. Po zásluze jsem dostal vyčiněno. Napravuji tedy tímtu sumárním článečkem.

KL001


Druhé a třetí polítání již proběhlo o naší dovolené, kdy jsme se kupodivu s Ondrou po delší pauze trefili o do stejného termínu.

KL007


Dařilo se. Jen chvílemi fouknul nepříjemný vítr. Na návštěvě byl Toníček, takže se můžete pokochat v jeho galerii . Po dlouhé době jsme s Ondrou vytáhli i konstrukční elektrovětroně Mefista a Mystery. Na Hranolu je o nich poslední zmínka v r 2015.

KL014




KL015


Já s tím asi opravdu od té doby neletěl. Naštěstí mi Ondra oživil jedny baterky a u své Mysterky zjistil, že už ji někdo předělal neznámo kdy na jiný pohon a LiPolky. Alespoň se vysvětlila záhada, kam přišly Ondrovy NiCd, které neúspěšně 2 dny hledal.
Oba velké stroje přežily a moc jsme si to užili. Přeci jen je tohle už letadlo. V podmínkách které panovaly to prostě byla paráda.

KL008




KL011




KL009




KL016
Dozor :-)

Druhé polítání vlastně nastalo hned ten večer po tom prvním. Nějakým neznámým myšlenkovým pochodem jsem u skleničky vína a dumání, jak rozřežu L-39tku pro kontrolu kabeláže, přišel 2 roky po zkompletování éra na to, proč se netočí motor. Přeci jen 4x přesunout po zapnutí RC knipl, aby začal reagovat motor je na moji hlavu a představivost docela dost. Kontrolou manuálu zjištěno, že zde v žádném jazyce tento postup není zmíněn. Ale točil se. Omluva všem dárcům a naplánováno druhé lítání v Milči.

KL002


Přijel se podívat i Jerry s dvojčatama, bohužel bez dalších letadel.

KL003
půldvojče, druhej je stejnej :-)

Prohnali jsme první poslední a já stále otálel se záletem L-39. Ono taky docela slušně foukalo, přeci jen nic rychlýho jsme od F-16tky neřídil,.... Už jsme balili, když jsem se tak nějak rozhoupal. Přeci jen další lítání v nedohlednu,...
Vyfocení před prvním (doufám z mnoha) letem, sestaveno, nastaveno, hozeno do vzduch, tedy po delším rozjímání. Byl to masakr. Než jsem přehmátl na knipl, už to bylo skoro k nerozpoznání. Stoupavá zatáčka a stažení motoru. Letí to furt sakra rychle. Nějak se mi podařily 2 okruhy. Bojoval jsem s velkýma výchylkama křidélek. Ale podařilo se stabilizovat let. O přistání proti větru, tedy s přeletem stromů podle letiště jsem se rozloučil, tam bych to nevytočil. Tak se rozhoduji přistát po větru. Týhle dělový kouli by to mohlo být jedno. Rozpočet je špatný, vytracení rychlosti nikde, končím na druhém konci letiště v kotrmelcích. Loučím se s L-39.

KL004


Když jsme s Ondrou dorazili na místo, posbírali odpadlé součástky, zjistil jsem, že poškození trupu je téměř nulové - oprýskala barva, předek trupu se několikrát prohnul, ovšem bez lámání, drcení nebo něčeho podobnýho. Docela div, když je vepředu nasáčkovaná 4s LiPo o váze téměř 400g. Už po cestě ke startu jsem se rozhodl, že půjde do vzduchu ještě jednou. Upravení exponenciálů a velikosti výchylek a L-39 jde do vzduchu podruhé. Stejný souboj s rychlostí. Je to KuRy (k...a rychlý). Po stažení plynu se snažím lítat tak nějak kulturně, podle zvukových projevů Ondry se mi to nejspíš nedaří. Druhé přistání opět po větru, rozpočet už je lepší, jen vytracení rychlosti opět nic moc, takže L-39 má dva vrypy na náběžce, nic tragickýho.

KL005


Takže ještě jednou poděkování dárcům tohoto stroje. Doufejte, že brzy najdu odvahu hodit to znovu do vzduchu (a snad ne naposledy).

Super polítání.Všechno dopadlo dobře, Ondra dokonce i tu vrtuli nakonec zlomil a oba jsme si to náramně užili, tedy jestli mohu psát za oba.

KL012


Toníčkova galerie